Ons onderwijs hebben we bewust ingericht volgens het traditionele leerstofjaarklassensysteem. Dat betekent dat we kinderen op basis van hun leeftijd indelen in de groepen 3 t/m 8. Daardoor heeft de leerkracht goed zicht op alle kinderen in de groep. Kinderen starten op onze school in een combinatiegroep 1/2.
Onderwijs op basisschool Lahrhof
De kinderen komen binnen tussen 8.30 en 8.45 uur. In elke groep starten we met een kwartier lezen. Om 9.00 uur start het onderwijs.
Structuur en kennis
We hebben elke dag een duidelijke planning. De leerkracht zorgt voor een instructie/uitleg en maakt duidelijk wat van de kinderen verwacht wordt. Daarmee gaan zij aan de slag en zo doen ze nieuwe kennis op. Door de structuur en duidelijke afspraken is er veel rust in de school. We gebruiken methodes, maar de leerkracht heeft de ruimte om het onderwijs af te stemmen op wat de kinderen in de groep nodig hebben.
Vaardigheden
Naast het leren van kennis werken we met Onderzoekend en Ontwerpend Leren (O&O leren). Kinderen breiden hiermee hun kennis uit en delen deze met elkaar. Zo stimuleren we hun eigen nieuwsgierigheid, creativiteit en oplossend vermogen. Wereldburgerschap en het ontwikkelen van sociaal-emotionele en vaardigheden met betrekking tot nieuwe media en digitalisering hebben een belangrijke plek in ons onderwijs.
Zelfstandigheid
Bij de kleuters werken we met thema’s. Hoe ouder kinderen worden, hoe meer zelfstandigheid wij ze willen meegeven. We werken met dagtaken en weektaken waardoor kinderen leren om zelf te plannen. En in groep 8 krijgen kinderen elke week voor vier vakken huiswerk en om de week een toets. Zo bereiden we hen voor op de middelbare school.
Samenwerken
Binnen de groep werken kinderen samen en we werken ook groepsoverstijgend. Bijvoorbeeld met Bouw!, een programma gericht op het voorkomen van leesproblemen. Leerlingen van groep 7 halen bijvoorbeeld leerlingen van groep 3 op om samen te lezen.
Motivatie
Mensen in ontwikkeling hebben drie natuurlijke basisbehoeften (zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan): relatie, competentie en autonomie. Door in te spelen op deze behoeften kunnen we de motivatie van leerlingen verhogen. Wij hebben de hoofdlijnen van deze theorie vertaald naar onze kernwaarden:
- Relatie > plezier
- Competentie > kwaliteit
- Autonomie > eigenheid
Meer informatie over ons onderwijs
In onze schoolgids kunt u meer lezen over hoe we ons onderwijs hebben ingericht. Bijvoorbeeld over:
- de ondersteuningsniveaus waarmee we werken;
- het monitoren en evalueren van de ontwikkeling van kinderen;
- passend onderwijs;
- visie op leren en didactiek;
- zorg voor het jonge kind.